Köpvillkor 

Följande villkor gäller för köp av produkter på magnetvaruhuset.se för leverans i Sverige. Villkoren gäller för myndig konsument (nedan kallad konsument) och svenskt företag eller svensk myndighet (nedan kallat företag).

För att kunna handla på magnetvaruhuset.se måste du ha fyllt 18 år.

Magnetvaruhuset.se drivs och ägs av Alerma AB, som är ett registrerat aktiebolag med organisationnummer:556057-0136. AB Alerma, Ängsvägen 2, 473 33 Henån.

Om du har frågor, vänligen kontakta oss på info@alerma.se eller ring oss på 08 611 70 98.

1. Köp

När du köper varor från magnetvaruhuset.se måste du tillhandahålla viss personlig information för att vi ska kunna leverera varorna till dig, det är angivet i kassan vilken information som är obligatorisk. När du har lagt din beställning skickar vi en orderbekräftelse till den angivna e-postadressen. Magnetvaruhusets kundregister är konfidentiellt. Magnetvaruhuset förbinder sig att inte vidarebefordra uppgifter i registret till annan än samarbetspartners inom bolagskoncernen eller önskad återförsäljare i annan utsträckning än vad som anges i lag. Magnetvaruhuset kan komma att kontakta dig på din angivna e-postadress eller ditt telefonnummer för att skicka information som rör din beställning eller eventuell reklamation. Vi kan även komma att kontakta dig med erbjudanden, nyhetsbrev eller annan marknadsföring. Du kan när som helst återkalla ditt samtycke till att vi skickar dig marknadsföring, nyhetsbrev, erbjudanden etc. Läs mer om hur vi behandlar dina personuppgifter.

Du kan välja att skapa en användarprofil som gör det möjligt för dig att se din orderhistorik. Kund skall iaktta största omsorg om sitt användarnamn och lösenord och får inte lämna ut dem till annan än sådan person, som äger rätt att göra beställning för kundens räkning. 

Magnetvarhuset kan annullera en beställning om det inte är möjligt att leverera den beställda varan. Om en sådan situation uppstår kommer du meddelas. Eventuell betalning eller reservation av betalningsmedel kommer returneras/annulleras.

2. Priser och frakt

Priser är angivna inklusive moms som standard. Det går att se priser exklusive moms genom att ändra i moms-väljaren högst upp till höger i butiken.

Alla priser är angivna exklusive frakt. Magnetvaruhuset erbjuder fraktfritt vid order lika med eller som överstiger 500 kr. Order som understiger 500 kr debiteras en fraktkostnad på 75 kr inkl moms.

3. Betalning — Klarna och Billie

Privatkunder: Betalning via Klarna med betalkort, Swish eller faktura.
Företagskunder: From 27 oktober 2022 sker betalning via Klarnas samarbetspartner Billie med betalkort eller faktura. Läs mer om Klarna-Billie i punkt 8 längst ner i villkoren.

Swish
Swish debiteras direkt när du lägger din order. 

Kortbetalning
Kortbetalning debiteras när vi bekräftar din beställning och leverans har påbörjats hos oss. Vi använder 3d-Secure kortbetalning via Klarna och accepterar Visa, MasterCard och Maestro. Fungerar endast med svenska betalkort.

Faktura
Om du väljer faktura skickas den med e-post från Klarna efter att leveransen har påbörjats hos oss, och med det förfallodatum som anges vid betalsättet. Inga extra avgifter tillkommer vid köp mot faktura. Vid betalning med faktura kan en kreditprövning genomföras av Klarna. Vid försenad betalning utgår avgift samt dröjsmålsränta enligt Klarnas villkor för fakturabetalning. Vid frågor om fakturan, kontakta Klarna. Kontaktuppgifter finns på fakturan. 

 

4. Frakt och Leverans

Vi skickar med DHL paket(företag) eller DHL Service Point. Leveranstid för lagervara är cirka 2-3 arbetsdagar. Om en vara har avvikande leveranstid står det angivet vid respektive vara.

Magnetvaruhuset erbjuder fraktfritt vid order lika med eller som överstiger 500 kr inkl moms. Order som understiger 500 kr debiteras en fraktkostnad på 60 kr inkl moms.

Konsument - Ej uthämtade paket
Ej hämtade varor returneras till oss och innebär en kostnad. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera dig kostnader för returfrakt, expeditionsavgift och hanteringsavgift, för närvarande 150 kr.

5. Ångerrätt och returer

För konsumenter följer vi distans- och hemförsäljningslagen med 14 dagars ångerrätt. Vi ger även företag 14 dagars ångerrätt enligt samma villkor.

Vid köp av varor på magnetvaruhuset.se har du som konsument och företagskund normalt 14 dagars ångerrätt. De 14 dagarna börjar löpa dagen efter att du tagit emot produkten. För att använda ångerrätten måste du meddela oss detta klart och tydligt inom ångerfristens 14 dagar. Enklast är att maila oss på info@alerma.se.

Om ångerfristens sista dag infaller under en lördag, söndag eller en helgdag förlängs ångerfristen så att den även gäller nästkommande vardag.

Returnera produkterna så snart som möjligt
Vi förväntar oss att du skickar tillbaka produkterna snarast möjligt och du måste skicka dem senast inom 14 dagar efter att du meddelat att du ångrat dig.

Undantag från ångerrätten
För att ångerrätten ska gälla är du skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Återbetalning
En återbetalning/kreditering sker alltid till det ursprungliga betalsättet. Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 14 dagar från den dag då vi tog emot varan. Vid retur återbetalas fraktkostnaden du betalade vid köpet. 

Returfrakt betalas av kunden
Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Du som kund står alltså för returfrakten. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Det går att köpa returfraktsedel av oss för 75kr inkl moms. 

Byten
Vi har ingen generell bytesrätt. Om du vill byta en vara får du först ångra ditt första köp och sen själv lägga en ny order på magnetvaruhuset.se.

6. Reklamation

Kontakta oss så snart som möjligt vid reklamation. Vi följer köplagen när det gäller reklamationer från företag och konsumentköplagen när det gäller reklamation från konsument. Vi står för returfrakten vid godkänd reklamation. Finns varan i lager skickar vi en ny så fort vi mottagit varan och godkänt reklamationen.

Om varan inte längre finns i lager kontaktar vi dig för vidare hantering av ärendet.

7. Övrigt

Vi förbehåller oss fri prövningsrätt.

Vi reserverar oss för eventuella bild, pris och textfel samt produktförändringar under pågående år samt slutförsäljning.

 

8. Företagskunder Klarna och Billie

Företagskunder som handlar på magnetvaruhuset.se gör betalningen via Klarnas samarbetspartner Billie. Här nedan är villkoren för att handla via Billie.

1. Acceptance Process
Purchase on account for business customers (Kauf auf Rechnung) via Klarna powered by Billie. The order is accepted by sending a declaration of acceptance in a separate e-mail or by delivery of the goods within three to four days. The declaration of acceptance by e-mail is sent by Billie GmbH, which has acquired the Claim against the business customer if the payment method "purchase on account for business customers through Klarna powered by Billie" is selected.

2. Acquisition of Claim
Business customers have the option to pay the invoice amount by bank transfer after receipt of the goods and invoice ("purchase on account"). To offer such services, there is a cooperation with Klarna Bank AB ("Klarna"), which in turn cooperates with the financial service provider Billie GmbH ("Billie") to offer the payment method "purchase on account for business customers through Klarna powered by Billie". In order to pay the invoice amount by bank transfer, a registration with Klarna is not required. After selecting the payment method during the ordering process, an address and credit check is performed by Billie. If such checks are successful, the order process can be carried out with the selected payment method and the Claim against the Customer is first assigned to Klarna and consecutively assigned from Klarna to Billie. The invoice amount shall be paid within the payment period indicated on the invoice and to the account, which will be communicated to the business customer as part of Billie's payment instructions.

3. Privacy
If the payment method "purchase on account for business customers through Klarna powered by Billie" is selected, an address and creditworthiness check will be conducted by Klarna as part of the ordering process, which will be carried out by Billie. For this purpose, the following data provided as part of the order, required for this address and credit check, are transmitted to Klarna, Billie and partner companies commissioned by Billie (e.g. credit information agencies, collection partners, etc.):

Personal data and contact information: Information on the identity of the customer (title, first and last name, telephone number, e-mail address) and the company in whose name the order is placed (company name and legal form, registration number and data, address and contact data, e-mail address, telephone number, shipping and billing addresses, customer number, tax number, VAT identification number, information on the industry and company size);
Transaction-related data: Invoice amount and payment term, information about products you order, such as order ID, quantity, shopping cart and billing information, existing customer status.
This data is used by Klarna and Billie solely for the purpose of checking whether the payment method requested by the Customer is available and, if the check is successful, for processing this payment method. As part of this processing, Billie will send the Customer information about the status of the order and invoice details to the e-mail address provided during the ordering process.

Klarna's Privacy Policy is available here: https://cdn.klarna.com/1.0/shared/content/legal/terms/0/de_de/privacy.

Billie's Privacy Policy is available here: https://www.billie.io/datenschutz/kar/.

Both Privacy Policies apply in addition to our Privacy Policy and our General Terms & Conditions.

4. Payment instructions and payment reminders
When selecting the payment method "purchase on account for business customers through Klarna powered by Billie", Billie will send payment instructions and payment reminders via email. Payments shall exclusively be made to the account specified herein.

5. Support
Technical support in case of issues with the selection and implementation of the payment method "purchase on account for business customers through Klarna powered by Billie" is provided by Billie. Support is available during business hours (Monday to Friday, 9 a.m. to 5 p.m., except on Berlin public holidays), at support_klarna@billie.io.